معرفی گروه

آخرین بروزرسانی: ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۵:۲۴| تعداد بازدید: 6

برنامه­ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی با نام انگلیسی E-Learning Planning in Medical Sciences (MSc) به عنوان یک علم بین رشته ای است که نیاز به تحقیق و مطالعه در همه ابعاد آن از جمله آموزش و یادگیری بطور اعم و در علوم پزشکی بطور اخص و فناوری اطلاعات و ارتباطات احساس می­شود. رسالت اصلی این  دوره تربیت افرادی توانمند و برخوردار از صلاحیت­های جامع حرفه ای در ابعاد علمی، فنی و اخلاقی است که قادر به طراحی و اجرای برنامه­های درسی اثربخش و کارآمد مبتنی برآخرین استانداردها و دستاوردهای علمی وفنی جهان در حوزه یادگیری الکترونیکی باشند و در برنامه ریزی نظام­های آموزش الکترونیکی در سازمان ها و موسسات آموزشی علوم پزشکی و سایر سازمان ها به نحو شایسته ایفای نقش نمایند. پاندمی کرونا در اوایل سال 2020، مشکلات زیادی بر شاخص‌های سلامت جامعه  تحمیل کرد، اما تعطیلی کلاس های درسی منجر به تغییر در روش­های آموزشی در دانشگاه های دنیا گردید که از جمله آن می‌توان به فراگیر شدن و توسعه آموزش­های مجازی، آنلاین و ترکیبی اشاره کرد. در حال حاضر آموزش­های آنلاین وارد مرحله جدیدی شده و توجه مضاعف و بیش‌تری به حوزه یادگیری های الکترونیکی در سرتاسر دانشگاه های دنیا معطوف شده است. از سال 1392 این رشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی گردید و هم اکنون 4 دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در مقطع دکتری تخصصی وکارشناسی ارشد مشغول تربیت دانشجو در این رشته می باشند.

برای اولین بار در کلان منطقه 9 آمایش سرزمین( خراسان بزرگ) رشته برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به استناد رای صادره دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مورخ 8/12/1400، با پذیرش 3 دانشجو از طریق کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه­های علوم پزشکی راه اندازی گردید. همچنین بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزشی در سطح دنیا از قبیل دانشگاه آتاباسکا کانادا، دانشگاه مریلند، دانشگاه دنور و چند دانشگاه در انگلیس دوره های آموزشی و پژوهشی در این زمینه را با ارایه مدرک دانشگاهی برگزار می کنند.

ارزش ها و باورها: Values

  • فراهم ساختن فرصت های برابر برای تمام آحاد جامعه به منظور تامین حق اساسی آنان در برخورداری از آموزش
  • عدالت محوری در فراهم ساختن شرایط برای شکوفایی استعداد های افراد جامعه از طریق آموزش
  • ارتقای کیفیت و اثربخشی برنامه­های آموزش پزشکی در دانشگاه ها از طریق خدمات فنی و کارشناسی مبتنی بر جدیدترین و معتبر ترین دستاوردهای علمی و فناوری در عرصه یادگیری الکترونیکی
  • کمک به جامع نگری و جامعیت بخشیدن به برنامه های آموزشی و تربیتی برای فراگیران در ابعاد علمی، فنی، روانی - اجتماعی، فرهنگی و معنوی از طریق استفاده از ظرفیت­های فناوری های اطلاعات و ارتباطات و به ویژه یادگیری الکترونیکی
  • تعهد و مسئولیت پذیری برنامه و مدیران آن در پرورش و توسعه نیروی انسانی متناسب با نیازها و شرح وظایف در محیط های کار
  • مشارکت ذینفعان و کار تیمی در برنامه ریزی ها و ارتقای کیفیت مستمر برنامه ها
  • کمک به سازمان ها و موسسات آموزشی از جمله برنامه ریزان و مجریان برنامه های توسعه ی مداوم حرفه ای نیروی انسانی برای افزایش بهره وری و استفاده ی بهینه از منابع محدود با استفاده از ظرفیت های فناوری آموزش الکترونیکی

رسالت : Mission

اطلاعات و تکنولوژی جزء جدایی ناپذیر فرایند ارائه آموزش در  نظام بهداشت و درمان می باشد. جوامع علمی دست اندرکار توسعه و آموزش علوم پزشکی ناگزیر از بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی های نوین در این حیطه می­باشند. در این زمینه یادگیری الکترونیکی که تلفیقی از فناوری اطلاعات و ارتباطات نظریات و اصول یادگیری می باشد در آموزش علوم پزشکی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

اهداف کلی: Aims

هدف کلی از تدوین و اجرای برنامه کارشناسی ارشد ناپیوسته برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، تامین و تربیت دانش آموختگانی است که متناسب با مقطع رشته بتوانند در حوزه های مختلف علوم پزشکی شامل آموزشی، مشاوره ای، پژوهشی، مفید و موثر باشند. این اهداف عبارتند از:

  • پرورش و ارتقای دانش، نگرش و توانمندی­های لازم در دانش آموختگان این رشته مقطع برای ایفای شایسته نقش­ها و وظایف حرفه­ای؛ شامل طراحی و تولید دوره های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استاندارد های روز جهانی.
  • پرورش و ارتقای دانش و توانمندی­های اساسی دانش آموختگان برای ایفای مطلوب نقش ها و وظایف مشاوره­ای در مراحل مختلف طراحی، راه اندازی و استقرار و ارزشیابی برنامه­ها و موسسات یادگیری الکترونیکی.
  • پرورش و ارتقای مهارت­های فراشناختی و یادگیری خود راهبر در فراگیران برای توسعه مداوم  حرفه ای و یادگیری مادام العمر در حوزه سلامت.
  • پرورش و ارتقای دانش و توانمند­های پژوهشی، شامل خلاقیت، نواوری و ابتکار در فراگیران برای تولید دانش و فناوری های جدید در مسیر حرفه ای خود
  • ایجاد توانایی مشاوره تخصصی در زمینه طراحی و راه اندازی دروس و دوره های الکترونیکی در علوم پزشکی

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان مقطع دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته یادگیری الکترونیکی عبارتند از :

الف: وظایف آموزشی

  • تدریس مباحث و دورس مرتبط با رشته تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
  • توانمندسازی مدرسین دانشگاه و کارشناسان آموزشی در دانشکده هایی که قصد راه اندازی دوره های آموزش الکترونیکی را دارند.

ب: وظایف پژوهشی

  • طراحی و اجرای پژوهش­های بنیادی و کاربردی مناسب برای توسعه و تولید دانش و فناوری در عرصه آموزش و یادگیری الکترونیکی
  • کمک به گروه های پژوهشی یا ارزیابی پژوهش های مرتبط با یادگیری الکترونیکی
  • ارائه مشاوره به پژوهشگران و دانشجویان در طراحی و اجرای پژوهش های مناسب در این حوزه

ج: وظایف مشاوره ای

  • ارائه مشاوره یا خدمات کارشناسی فنی به مدیران سازمان ها و موسسات  آموزشی در طراحی و راه اندازی دوره های آموزش الکترونیکی برای مخاطبان هدف در گروه های مختلف
  • ارائه مشاوره و راهنمایی به متخصصان و کارشناسان( متخصصان موضوعی) در رشته­های مختلف برای طراحی و تولید محتوی یادگیری الکترونیکی در دروس آموزشی.